Šiandieniniame verslo pasaulyje dovanos yra neatsiejama gerų verslo santykių dalis. Tai būdas, padedantis palaikyti bei gerinti tarpusavio santykius.
Dovanos – visada maloni staigmena įvairių akcijų, parodų, mugių, labdaros renginių metu. Jos paprastai dalinamos klientams, potencialiems pirkėjams dideliais kiekiais. Tai gali būti įvairūs mieli daiktai, kurie skatina ne tik žmonių domėjimąsi pačia akcija, bet ir produkcija, įmone, drauge tai puiki reklama, kuri didina pardavimus.
Verslo dovanos – gera dovana lojaliems užsakovams, įmonės partneriams, geriems darbuotojams. Galima dovanoti šratinukus, darbo kalendorius, kvepiančius pakabukus automobiliams, firminius šokoladukus, padėkliukus kavos puodeliams, kilimėlius kompiuterio pelei, firminius maišelius, dėžutes, firminius degtukus, užrašines, puodelius su firmos ženklu, nestandartines dovanas. Solidžios dovanos teikiamos ypač svarbiems klientams bei verslo partneriams.
Verslo partneriams, su kuriais bendraujama ilgą laiką, galima dovanoti gerų alkoholinių gėrimų, saldumynų, odos, stiklo, keramikos, metalo dirbinių. Asmeninių daiktų – marškinių, parfumerijos, kepurių, kojinių dovanoti nepriimta. Tik kaklaraištis gali būti priskiriamas prie suvenyrų.
Brangenybes, antikvarinius daiktus galima dovanoti didelėms firmoms ir tik ypatingomis progomis, pavyzdžiui, švenčiant kokį nors jubiliejų. Paprastų smulkių dovanėlių, kurios tiktų nuolatiniams klientams, tokių kaip tušinukai, puodeliai, laikrodžiai, raktų pakabukai įsigyti tikrai nėra problema. Tačiau žmogus jausis žymiai labiau pamalonintas, jei padovanosite dovaną, atspindinčią jo pomėgius, jo asmenybę.
Visai kas kita – dovanos kitų šalių verslininkams. Jos turėtų būti susijusios su mūsų krašto kultūra ir papročiais. Tai gali būti žymaus dailininko paveikslas, nedidelė skulptūrėlė, keramikos dirbinys, vertinga knyga ir pan. Ant dovanos esantis firmos ženklas neturėtų būti didelis, kad neatrodytų kaip rėksminga reklama.
Nepagarbos ir nemandagumo ženklas būtų, jei tokia pat dovana būtų apdovanoti firmos prezidentas ir kiti darbuotojai – atrodys, kad negerbiate firmos vadovo. Ypač jautriai į tai reaguotų japonai, kinai, korėjiečiai.
Verslo dovanos verslo pasaulyje teikiamos laikantis nerašytų taisyklių, tad atkreipkite dėmesį:
- Laikas: šalies ir asmeninės šventės, paaukštinimai, išėjimas į pensiją, paskatinimas. Netinkamas laikas, kai kalbate apie svarbų sandorį arba laukiate potencialaus kliento apsisprendimo – tai gali būti palaikyta spaudimu.
- Vertė: dalis įmonių nustato, kokios vertės verslo dovanas teiks. Kad pernelyg neišlaidautų ir neįpareigotų gavėjo.
- Etiketas: įsitikinkite, kad gavėjo bendrovė leidžia jam priimti dovanas. Kai kurios įmonės, kaip ir institucijos, laikosi griežtos politikos šiuo klausimu. Dovanokite skoningus, aukštos kokybės daiktus, atsižvelkite į kultūrinius skirtumus.
Įmonės logotipai ant dovanos ir reklaminių suvenyrų dedami tik subtilūs, nedideli, kad būtų matomi tik gavėjui, o ne visiems aplinkui.
Verslo dovana dar ne viskas. Tiek pat svarbi ir jos pakuotė, nesvarbu ar tai būtų dėžutė, ar dovanų popierius, kaspinas, viskas turi derėti ir atitikti progą. Įteikiant dovaną būtina pasakyti keletą žodžių, palinkėjimų. Verslo partneriui pakvietus apsilankyti jo namuose, galima nunešti dovanų jo vaikams.
Parašykite komentarą